در قدیم برای عمل سوخت رسانی از سیستمی بنام کاربراتور استفاده میشود اما خودروهای مجهز به این سیستم ایراداتی مانند مصرف سوخت بالا و قدرت پایین داشتند. با پیشرفت علم الکترونیک و باز شدن پای ECU به خودروها سیستم سوخت رسانی نیز از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت. البته خودرهای دیزلی همگی انژکتوری بوده و هستند. انژکتور در حقیقت یک نوع شیر با کنترل الکتریکی است که وظیفه ی پاشش سوخت به داخل سیلندر را دارد. البته این قطعه با استفاده از فشار بالای پاشش، سوخت را نه بصورت مایع که به شکل پودر به داخل سیلندر پاشش میکند. به این عمل اصطلاحا اتمیزه کردن سوخت گفته میشود. تعداد انژکتور ها در اکثر خودروها به تعداد سیلندر ها بوده و محل نصب آنها روی مانیفولد هوا قرار دارد.
برخی خودروها مانند تویوتا GT86 دارای دو انژکتور برای هر سیلندر هستند و انژکتور خودروهایی که مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت هستند در سرسیلندر آنها قرار دارد. برای تست انژکتور میتوان آنها را جدا کرده و یک مقوا یا کاغذ را مقابل آنها بگیرید سپس با باز کردن سوئیچ می توان مشاهده کرد که کدام انژکتور سوخت را پاشش می کند یا نه. البته همیشه به این روش نیازی نیست و در بیشتر مواقع اگر در هر کدام از انژکتورها مشکلی وجود داشته باشد خطای مربوطه در ECU خودروثبت شده و با دستگاه دیاگ میتوان فهمید که کدام انژکتور خراب است. قیمت انژکتور نیز کاملا به مدل و برند خودرو بستگی دارد و اگر خودروی شما دارای سیستم پاشش مستقیم سوخت باشد قیمت انژکتورهای آن بسیار بالا خواهد بود.
پیستون را باید از مهمترین اجزای موتوهای احتراق داخلی دانست. این قطعه وظیفهی انتقال انرژی حاصل از احتراق را به میل لنگ با استفاده از یک رابط به نام شاتون دارد. پیستون قطعه ای استوانه شکل است که در خودروهای سواری معمولا از جنس آلومینیوم ساخته میشود. در اکثر خودروها سطح پیستون صاف است اما برخی اوقات سازنده تغییراتی روی سطح آن میدهد. برخی تیونرها برای اینکه قدرت پیشرانه را افزایش دهند، پیستونهای استاندارد را با نمونههای سبک تر جایگزین میکنند. پیستونها قطعاتی هستند که به ندرت خراب میشوند و دوام بالایی دارند اما استفاده ی نادرست از خودرو و فشار بیش از اندازه به پیشرانه میتواند سبب آسیب دیدن پیستونها شود. پستونها را باید بصورت دست تعویض کرد یعنی نمی توان تنها یکی یا چندتای انها را تعویض کرد بلکه لازم است تا تمامی آنها با هم تعویض شوند. قیمت پیستون معمولا ارزان نیست و تعویض آن نیز نیازمند باز شدن کامل پیشرانه و تخصص بالا است که خود هزینه ها را افزایش خواهد داد.
شاتون دسته ای است که حرکت پیستون را به میل لنگ انتقال میدهد. این قطعه در مراحل کاری خود تحت فشار بسیار زیاد ناشی از ضربات حاصل از احتراق قرار دارد و به همین خاطر با استحکام بسیار بالایی طراحی و ساخته میشود. شاتون در تمامی خودروها به یک شکل بوده و از سه بخش تشکیل می شود. سر بزرگ، ساق و سر کوچک. سر کوچک شاتون معمولا یک تکه بوده و به پیستون متصل است، سر بزرگ شاتون نیز به میل لنگ متصل می شود، سر بزرگ شاتون در اکثر موارد بصورت دو تکه قرار ساخته می شود و تکههای آن با استفاده از پیچ و مهره به هم وصل میشوند. ساق شاتون نیز بین دو سر شاتون قرار دارد و شکل مقطع آن معمولا شبیه به مقطع تیرآهن است.
شاتونها در صوورتی که فشار بیش از اندازه به پیشرانه بیاورید میتوانند خراب شوند و تعویض انها هزینه و زمان زیادی میطلبد. بالا بردن دور موتور بیش از حد مجاز نیز از مواردی است که ریسک آسیب دیدن شاتون را بالا میبرد. شاتون ها دارای یک تنش تعریف شده هستند که وارد شدن نیروی بیش از آن می تواند سبب شکستن شاتون شود.متاسفانه در کشورمان اخیرا بسیار باب شده که برای بهبود شتاب خودرو اقدام به برداشتن کات آف یا همان محدوده ی قرمز دور موتور میکنند. نگارنده براساس تجربه و مطالعه معتقدم که این یکی از غیر اصولی ترین و پر ریسکترین روشها برای تیونینگ خودرو است. چون با گذر دور موتور از حد مجاز، فشار وارد بر شاتون افزایش زیادی پیدا میکند (کیفیت ساخت خودروهای داخلی و یا چینی هم نیاز به یادآوری ندارد) این افزایش فشار می تواند باعث شکسته شدن یا اصطلاحا بریدن شاتون شود. بریده شدن شاتون آن هم در دور موتور بالا بسیار خطرناک است و در اکثر موارد شاتون با گیر کردن در دیواره ی سیلندر، بلوک پیشرانه را پاره می کند. اگر چنین اتفاقی بیافتند باید منتظر فاکتور تعمیراتی بسیار سنگینی باشید. چون باید بلوک نیز تعویض شود. تعویض بلوک نیز بدلیل نیاز داشتن به طی مراحل قانونی خود دردسرهای بعدی را به همراه دارد. البته در خودروهای با کیفیت تر مانند تویوتا و یا بیامو بریده شدن شاتون امری تقریبا محال است و اشارهی بنده بیشتر به خودروهای داخلی است.
یکی از تیونینگهای مناسب خودرو تعویض شاتونها با نمونههای قوی تر و سبک تر است.
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.
درباره این سایت